24
september
2019
|
15:38
Europe/Amsterdam

Achmea in bedrijf

Samenvatting

De afgelopen 200 jaar veranderde er binnen Achmea van alles. Door fusies groeiden we. En dat vraagt een andere manier van werken. Dat geldt zowel voor de huisvesting van onze medewerkers als voor hun werkplekken. Welke keuze er ook gemaakt werd, altijd stond één vraag centraal: hoe kunnen we onze medewerkers zo optimaal mogelijk laten werken?

Minder locaties om efficiënt te werken

De afgelopen jaren zijn we van 20 panden naar 5 kernlocaties gegaan. Op al die locaties staan veel bureaus vaak leeg. Bijvoorbeeld omdat collega’s parttime werken. Of omdat ze afspraken hebben buiten de deur. Dat kan anders. Efficiënt omgaan met ruimtes bespaart namelijk geld. En dat geld besteden we liever aan andere dingen. Achmea realiseert zich heel goed dat samenvoegen van locaties nogal wat betekent. Niet alleen kan het zijn dat medewerkers nu verder of minder ver reizen om op hun werk te komen. Ook heeft ieder merk zijn eigen cultuur. Minder gebouwen betekent het samenvoegen van die culturen. Hoe doe je dat zonder dat de eigen identiteit van het werk verloren gaat? Allemaal uitdagingen waar aandacht voor is.
 

Van kantoor naar kantoortuin en flexwerken

Ook wat de werkplek betreft is er veel veranderd. Daar waar vroeger iedereen een eigen kantoor had of deelde, werken we nu in kantoortuinen en zelfs thuis. Daar waar het vroeger belangrijk was dat medewerkers zich thuis voelden op het werk, keren we het nu om. Tegenwoordig krijgen ze de mogelijkheid en het vertrouwen om thuis te werken. Steeds weer zijn we op zoek naar een manier waarop de medewerkers het beste kunnen presteren. Een gezonde, veilige, leuke manier van werken stond én staat centraal door de jaren heen. Mooie voorbeelden hiervan vind je in de tentoonstelling ‘de Tijd Vooruit’.
 

Gezond werken is belangrijk

Ook de werkplek zelf is steeds belangrijker geworden. Vroeger stonden de asbakken op het bureau, tegenwoordig kunnen we ons dat niet meer voorstellen. Verstelbare bureaus en stoelen dragen bij aan onze gezondheid en ons werkcomfort. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Dat laten wij aan onze klanten zien met bijvoorbeeld de Zitcheck van Zilveren Kruis en preventieve acties van andere merken. Dus dit moeten we ook voor onze medewerkers regelen. Zo kunnen zij dit uitdragen en geven we het goede voorbeeld. Dit maakt ons klantrelevent.
 

Wat brengt de toekomst?

We volgen de trends op de voet en zijn altijd op zoek naar de beste manier van werken voor onze medewerkers. Zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit gebied? Dan staan we vooraan om dit uit te proberen. Natuurlijk altijd met het welzijn van onze medewerkers voor ogen. Hiermee zijn we niet alleen toonaangevend voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers. Gezond werken is het werken van de toekomst. Gezonde medewerkers betekent een gezond bedrijf. En daar hebben we allemaal voordeel van.